Pengikut

Ahad, 18 November 2018

BBM3410/18 : AKU Ini Binatang Jalang

Hai assalamualaikum!


Korang kenal Chairil Anwar?
Orang sastera Indonesia. Pernah dengar tak puisi dia? Best kan?

Dulu masa aku keck-kecik, aku start suka puisi, sajak, syair sebab tengok cerita Ada Apa Dengan Cinta lakonan Dian Sastro dan sape hero dia tuh? Alaaa lupa lah pulak.

Tapi yang pasti kisah cinta antara Cinta dan Rangga.
Bagi yang tak pernah tengok AADC, korang patut tengok.

Ia agak membosankan bagi orang yang tidak minat, tapi aku suka.

Ok, kat bawah ni aku ada amik satu puisi dia yang paling popular.


AKU

Kalau sampai waktuku
Ku mau tak seorang kan merayu
Tidak juga kau

Tak perlu sedu sedan

Aku ini binatang jalang
Dari kumpulannya terbuang

Biar peluru menembus kulitku
Aku tetap meradang menerjang

Luka dan bisa ku bawaberlari
Berlari
Hingga hilang pedih peri

Dan aku akan lebih tidak peduli

Aku mahu hidup seribu tahun lagi

(Maret 1943)

Dan ini aku sertakan sekali video orang lagukan puisi dia



Macam mana? Best tak?


Ok lah, tu je untuk entri kali ni.

Bye!







Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.